Foredrag

Marianne Magelssen

ForedragLær deg å bryte stressresponsen

 

Som sykepleier er jeg opptatt av «Lederskap i eget liv»-  å ta ansvar for egen helse, egen adferd og eget stressnivå.

 

Vi har en befolkning av barn, unge og voksne som sliter med stress og psykiske lidelser. Verdens Helseorganisasjon (WHO) har erklært stress som den tredje største helsefaren i vårt århundre. 50%-70% av alle legekonsultasjoner er stressrelatert.

Stress er i seg selv en positiv drivkraft, stress kan gjøre oss kreative, dynamiske og effektive. Vår utfordring er å finne en samhandling med stresset.

 

Det er to ting som stresser oss mer enn noe annet:

 

- Forholdet vi har til oss selv

- Måten vi puster på

Hva skjer i kroppen når vi er vennlige mot oss selv? Hva skjer i kroppen når vi puster, og hva skjer i kroppen når vi stresser? Hvordan kan vi bruke vår bevisste pust i stresshåndtering? Kan vi nyte stresset i vår hverdag? 

 

Foredragets målsetting:

 

 - Gi deltagerne verktøy som bryter stressresponsen jevnlig i løpet av arbeidsdagen /skolehverdagen.

 

 - Øke arbeidstakerens/ elevens bevisstgjøring og forståelse om egen kropp og ressursene som ligger tilgjengelig der.

- Økt trygghet, ro og glede i eget liv.

Verktøy som bryter kroppens stressrespons- og trigger avspenningsresponsen:

 

Vennlighet: Når vi er vennlige mot oss selv trigger vi den delen av nervesystemet som utløser kroppens avspenningsrespons. Å være i livet på en god, tilstedeværende måte fordrer vennlighet- egenkjærlighet. 

 

Gjespe: Å gjespe er den enkleste og viktigste pusteøvelser vi kan gjøre. Når vi gjesper åpner vi opp for den fullstendige pusten fordi kroppen finner ro. Pusten utvider og gir bevegelse. En fullstendig pust, helt ned i magen trigger kroppens avspenningsrespons.

Oppmerksomhetstrening/ Mindfulness: Mindfulness er det motsatte av stress, det er konsentrasjon og oppmerksomhet. I det øyeblikket vi har hele vår konsentrasjon på noe annet enn tankene, slapper sinnet og kroppen av. 

Studier viser at regelmessig utøvelse av oppmerksomhetstrening/ mindfulness blant annet senker blodtrykket, pulsen og utskillelse av stresshormoner. ​

Foredraget egner seg for alle som ønsker mindre stress, egentrygghet, kvalitet i gjøremål, tilstedeværelse, økt konsentrasjon og bedre helse. 

 

Varighet og omfang tilpasses etter behov. 

 

Jeg er forfatter av bøkene: "Vær din beste venn" "Kjære gud kommer du snart? Det er så rotete her." OgPust for livet”. Foredraget baserer seg på tematikken i disse bøkene.